
Summer 2007SEJournal, P.O. Box 2492, Jenkintown, Pa. 190464

By PAUL D. THACKER
“We told you not to write this. You’re now terminated for

insubordination.”
It was truly surreal moment, capping off months of turmoil

at my job as a reporter for the news section of Environmental
Science & Technology, a science journal published by the
American Chemical Society. I didn’t really know what to say
because I had already accepted a new job and turned in my two
weeks. I only had two days left.

But a couple of thoughts did flit through my head such as
“Can you really fire someone when they’ve already quit?

At this point, a Human Resources staffer handed me my final
check and then followed me to my office to clear out my desk.
Avoiding any eye contact, she then escorted me down the eleva-
tor and out the front door. It was late September 2006 and I had a
week to kill before starting a new job.

But I believe that what lead me to resign last September
probably was set in motion months earlier. In February 2006, Bill
Carroll, an executive with Occidental Chemical, called some of
the society’s publishing executives to complain about my report-
ing. The American Chemical Society is a nonprofit that is run by
an elected board and Bill Carroll was the president.

Because of Carroll’s call, my editor, Alan Newman, had to
defend me to his bosses. In a three-page letter, Newman, respond-
ed to Carroll’s characterization of my reporting as “anti-industry”
and “liberal,” and that my articles were “not news” but just
“muckraking.” Specifically, Carroll had cited my articles
“Hidden Ties” and “The Weinberg Proposal.” 

In the first article, I documented a hidden campaign by
industry lobbyists and the PR firm Pac/West Communications to
undo the Endangered Species Act. Pac/West had previously run a
multi-million dollar covert public relations drive to pass
President Bush’s Healthy Forest legislation in 2004. 

The article on the Weinberg Group, a product defense firm,
grew out of a letter written by the Weinberg Group to DuPont that
I discovered in EPA’s docket on PFOA, a chemical used to make
Teflon and other non-stick products. In this letter, the Weinberg
Group detailed a campaign they hoped to organize for DuPont to
protect them against lawsuits and federal regulations on PFOA.
The Weinberg Group suggested creating studies to show that
PFOA was not only harmless but actually beneficial and offered
to find expert scientists that could help DuPont to prove this.

Newman bristled at Bill Carroll’s attack on my reporting and
ended his memo to the ACS publishing executives by saying he
was deeply troubled that some individuals feel that they can “go
to the top of ACS” as their way to respond. “This is not a genuine
attempt to engage in an open and transparent conversation on
issues of national importance,” he stated.

Newman added that we had tried to be transparent in our
reporting, posting interviews and documents with the story. He
ended by saying he stood behind the stories and they had revealed
valuable information to the environmental science community.

Hoping that the issue was settled, I went back to my report-

ing. But more problems soon came. Alan had announced that he
was retiring that summer and was tying up some loose ends.
However, when he wrote my annual review, he told me that his
boss, John Ochs, asked him to insert a sentence in my review stat-
ing that I needed further training in investigative journalism.

Newman refused to listen and the review went through with-
out the amendment. “Overall Paul has exceeded his expecta-
tions,” my review read. “Paul had an outstanding year.”

But I was already beginning to think it would definitely be
my last year at ACS.

After Newman retired, Britt Erickson replaced him as my
editor. I told her that John Ochs had complained that I “needed
training in investigative journalism” and suggested that I go to the
Investigative Reporters and Editors meeting that was coming up
in a few weeks. She agreed.

While I was at IRE that June, a producer who had worked with
Bill Moyers contacted me about some of the stories that I had writ-
ten. He was putting together a series on investigative journalism for
PBS and wanted to know if I could help. One of his assistants
called me a week later at my office and said that what they really
wanted was to feature one of the PBS episodes on my reporting.

Of course, I was thrilled. But the next day, Britt sent the pro-
ducers an email stating that ACS did not want me to appear on PBS.

This was the first of many signals that people were trying to
force me to leave. The producer called me later that night and
asked why my publication wouldn’t let me appear on the PBS
series, “What is going on at your job?” he asked.

When I sent an email asking for clarification and if there was
something wrong with my reporting, Britt’s boss responded, “The
decision was Rudy’s. He is currently on vacation, and I don’t
know whether he wants to revisit the issue upon his return.” Rudy
Baum is the editor in charge of publishing at ACS.

Hours later, a producer from MSNBC contacted me to
appear that night on the Keith Olbermann show to talk about
global warming. Again, I was told, “No” by the people above me.
The person who appeared on Keith Olbermann that night was
Elizabeth Kolbert, a writer for The New Yorker.

Numerous other reporters at ACS had been allowed to talk to
the media about their work at places such as NPR. Later that week,
I pitched a new story based on documents obtained from a FOIA
request I filed in December. After battling with NOAA lawyers for
more than six months, I obtained internal emails from NOAA show-
ing that the White House had been clearing NOAA press releases on
global warming and approving agency scientists to speak to the
press about climate change and hurricanes. One person choosing the
scientists was a Republican media operative who wanted to ensure
that only scientists who felt there was no link between hurricanes
and global warming were allowed to be on television.

But when I pitched the story in a news meeting, Britt Erickson
told me that the publishing executives at ACS were not happy with
my reporting. “They are not keen about these types of stories,” she
said. When I asked if I could freelance it for another publication,

Viewpoint

Investigative reporting can
produce a “higher obligation”

(Continued on page 24)

 



Summer 2007 SEJournal, P.O. Box 2492, Jenkintown, Pa. 1904624

she said that she had to think about it and would get back to me.
I soon met with Rep. Brad Miller (D-NC) and some staffers

from the House Science Committee to discuss the emails that I
had obtained. We all agreed that the emails showed a troubling
pattern of White House suppression of agency scientists. Staffers
with Sen. Joe Lieberman’s office also told me that the emails
were proof that something fishy was going on at NOAA.

A little later, Britt told me to stop reporting on the NOAA
story because Rudy Baum did not want me to write it. He was not
happy with the story I had done on the Weinberg Group, she said.
“You need training in investigative journalism,” she added. A
meeting was arranged with Rudy Baum for July 11.

Baum began the meeting by critically examining several sto-
ries that I had written. The article “Hidden Ties,” he said, was not
really a story because it’s “not news” that industry would support
attempts to roll back environmental regulations. I just don’t see
what the story is, he said.

He added that he would not have run the story on the
Weinberg Group, an article that he characterized as a hatchet job
that lacked professionalism. Particularly, he was not happy that I
had run a transcript of my interview with Matthew Weinberg.
“That does not meet journalistic standards,” he said.

I made some slight protests, pointing out that many news
organizations such as Frontline regularly run transcripts of their
interviews to increase transparency and add credibility to the
reporting. But Rudy was not to be dissuaded, adding that I was
too immature for investigative journalism. “You are not ready for
this type of reporting,” he said.

On Aug. 3, I met with some reporters at NPR to discuss my
situation and go over the emails I had gotten from NOAA. I knew
that I had a great story, one the public needed to hear. I was con-
sidering just giving the emails to NPR or the New York Times.
But my friend at NPR told me to hold onto the emails and get
ACS to put their refusal in writing. If that didn’t work, then he
would take the emails and NPR would run the story.

I sent Britt an email requesting to freelance the article, and asked
for a written response. A couple of hours later, Britt asked me to
come into her boss’ office. When I closed the door behind me, Britt
said, “We’re not going to give you anything in writing. You can’t
write this article for us, and you can’t write it for anyone else. If you
want to write this article, you need to go ahead and leave ACS.”

I thanked her for the response and left.
At this point I began my job search in earnest, putting out

resumes and contacting friends. I also met with a staffer on Rep.
Henry Waxman’s Committee on Government Reform and gave
them copies of the NOAA emails.

About then, I also learned that publishing executives and senior
editors at ACS get bonuses based on how well the publishing opera-
tion performs. These bonuses are approved through the committee
on executive compensation. The chair of that committee, I discov-
ered, was none other Bill Carroll. It was definitely time to leave.

In mid-September, I accepted a job and turned in my two-
week notice. Based on the NOAA emails, I wrote a story
“Climate-controlled White House” for Salon. The day the article
came out, Waxman released one of the emails that I had passed to
his committee. That email was covered by six different news
organizations including ABCnews.com, Reuters, and the
Associated Press as well as dozens of blogs. 

ACS terminated my employment that Friday, but I had expect-
ed as much. A few weeks prior, Jeffrey Dvorkin with the Committee
of Concerned Journalists had warned me this might happen. But he
also said the story needed to get out. “You may have a higher obli-
gation that the public has a right to know,” he wrote.

In November, a package of stories that I submitted to the SEJ
annual awards contest won second place. The package included
the stories “Hidden Ties” and “The Weinberg Proposal.” The
emails I gathered from NOAA have been discussed multiple
times in congressional hearings that have examined political
interference in government science.

While some may dismiss this as an isolated incident at ACS,
I worry that what happened to me is part of a pattern that contin-
ues to play out at an “independent” nonprofit that maintains
strong ties to industry. In 1995, the Columbia Journalism Review
reported that Chemical and Engineering News, also published by
ACS, killed an investigation into Ashland Oil after an executive
from the company flew up from Kentucky to meet with execu-
tives at ACS. The reporter on that story was Wil Lepkowski.

“What happened to you is very similar to what happened to
me,” Lepkowski told me.

Paul D. Thacker is a former journalist and member of the
SEJournal editorial board. Since writing this article in February he
has left journalism to take a job as an investigator for Sen. Chuck
Grassley’s Finance Committee, investigative and oversight projects.

Viewpoint… (from page 4)

ES&T, ACS officials respond:
The policy of ACS, as expressed in the ACS governing

documents, clearly prohibits interference in editorial decisions
by anyone on the staff of the society or in its governance
structure. Editors of ACS publications exercise complete con-
trol over the content of their journal or magazine. Any sugges-
tion by Paul Thacker to the contrary is entirely without merit.

Britt Erickson and I were uniformly unimpressed with
Paul’s journalistic skills, and we told him so. We said that,
especially on his investigative stories, he needed much more
editorial supervision than ES&T had the resources to devote
to him. We did not tell Paul that he could no longer work on
such stories, only that he needed prior approval to work on
them. As to the specific case of the story on the Weinberg
group, it was a hatchet job and running the transcript was
embarrassing to Paul and ES&T because Paul’s questions
were almost incoherent.

– Rudy M. Baum, Editor in Chief, Chemical &
Engineering News

Bill Carroll, former ACS president, wrote to say he did
not interfere in the ES&T editorial process, but did question
editors about whether the stories were more appropriate for
Chemical and Engineering News, another ACS publication,
because the stories were critical of industry. Carroll added
that he chaired the compensation committee but it does not
evaluate or award bonuses to editorial employees.


